Man jobbar inte mer än heltid i alla fall.

 Ramtid pratar vi ibland om i bussbranschen. Med ramtid menar man hur långt ett arbetspass är från de att man börjar jobba tills man slutar arbetsdagen och i ramtiden räknas också raster in som man har under ett arbetspass, betalda eller obetalda. 
 
 
 
I P1 igår diskuterades just detta med ramtiderna som vi bussförare har. Det stämmer naturligtvis att vi har grymt långa dagar ibland och att man kan vara ganska "mör" i kroppen när man kommer hem. Men det irriterar mig att det finns bussförare som överdriver detta med att man har så mycket långa pass och att man inte orkar göra något annat på sin fritid. Man ska ändå komma ihåg att man jobbar oftast inte mer än heltid om man kollar på hur ett schema ser ut för en hel månad. Har man några långa pass under en vecka så blir det ju mer ledigt sen eller betydligt kortare pass längre fram. Det är inte så att alla pass är långa och har man ett sånt schema där man jobbar väldigt mycket långa pass då jobbar man kanske bara 4 dagar i veckan  eller så  har man i alla fall väldigt mycket sammanhängande ledighet. 
 
 
 
<Lyssna: Bussförarupprop, reportage av Lars Ekelöf
 
 
 
 Den här bussföraren säger att det inte finns någon möjlighet att träna. Man orkar inte säger hon efter 13 timmar på jobbet. Det håller jag med om, men man har inte 13 timmar på jobbet varje dag. Det finns många exempel på bussförare och även andra som jobbar med helt andra saker, men jobbar heltid som faktiskt går och tränar. Återigen, man har inte 13 timmar på jobbet varje dag  så det irriterar mig att man här får det att låta som man alltid har det så "hemskt" som bussförare för man får jobba så mycket så man inte har  tid med något annat. Det är grymt överdrivet tycker jag att säga att man jobbar så mycket så man inte orkar något på sin fritid
 
Man säger också att vi skulle vara en säkerhetsrisk pga av dom långa arbetsdagarna. Återigen så säger jag att alla dagar är inte långa och är man en yrkesförare som har jobbat några år och kört så tror jag nog att man är en betydligt säkrare förare än vad många bilister är ute i trafiken. Man är ingen säkerhetsrisk för att man jobbar mycket. Snarare tvärtom. Man får mer körvana och lär sig mycket om  vilka risker som faktiskt finns. Dessutom är ju raster och sånt till för att man ska vila upp sig för att kunna orka med dagarna. Visst kan man bli trött när man kör, men det är bara att dra ner på tempot, ta någon bensträckare och liksom bita ihop. Det är precis likadant som med många andra jobb och det irriterar mig att denna bussföraren försöker få alla att tro att man blir så trött att man är en trafikfara när man har ramtider på 13 timmar. Jag upplever inte att det är så. Är man en fullt frisk människa så är det inga problem. Dessutom är jag väldigt glad för att jag får köra buss större delen av min tid på jobbet istället för att göra en massa annat. Jag är glad över att jag slipper städa bussen eller fylla på olja, byta trasiga lampor eller vara i tvätthallen. Jag är nöjd att jag inte behöver göra något annat än att köra bussen så även om man har en lång arbetsdag ibland så slipper man ju jobba så hårt rent fysiskt, men man måste ju någonstans göra sin heltid för att klara sig. I alla fall är det så för mig.
 
Det snackas här i detta reportage också om att många bussförare pratar om att byta  jobb om möjligheten finns. Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag kan säga att även om jag har en del långa arbetsdagar så är det ofta som jag tänker när när jag sitter där i bussen och ser vad andra jobbar med att: "Fan vad jag är glad att jag kör buss". Det finns många andra jobb som jag är så glad för att jag slipper och även om det naturligtvis kan vara långa dagar av mycket arbete ibland så är inte det något som får mig att vilja sluta jobba med busskörning. Man får inte glömma heller att detta är ju faktiskt ett jobb och det finns ju för och nackdelar med alla jobb.
 
Visst finns det saker som man vill ska bli bättre inom mitt yrke, men jag tycker det är grymt överdrivet att säga som man gör i detta reportaget att vi jobbar så långa dagar så att man blir en säkerthetsrisk eller inte orkar eller har tid att göra annat. Sen ska man såklart  kämpa för att få det bättre på jobbet, men det kan man göra utan att överdriva verkligheten. Där har ni min åsikt i detta.
 
 
 
Här fortsätter debatten om detta med ramtider och annat som har med detta jobbet att göra.
 
Lyssna: Debatt mellan bussarbetsgivaren och Kommunal





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback
Design by Amandah Thunberg

EXEGGUTOR.SE