5 punkter som tog 60 minuter.
Jag har försökt nu i någon timme att få ut ersättning för min resväska som blev förstörd under min resa till Hamburg.
´1. Jag gick till resebyrån och frågade vad man kan göra. Fick till svar att jag inte hade någon försäkring mot skadad väska så där går det inte. Man säger till mig att jag kan gå till banken eftersom jag har betalat resan med kort. Banken har en sk kortförsäkring.
2. Jag går till banken och frågar. Jag får ett telefonnummer till ett försäkringbolag som jag kan ringa.
3. Jag ringer försäkringsbolaget och får där veta att kortförsäkringen inte gäller vid skada av resväska. Man säger där att hemförsäkringen täcker detta så jag får rådet att kontakta de bolag där jag har min hemförsäkring.
4. Jag kontaktar mitt försäkringsbolag och där får jag till svar att skada av resväska som uppkommer i samband med resan finns med i hemförsäkringen, men att man har en självrisk på 1500 kronor. Det säger ju sig själv att det är då är meningslöst att driva denna fråga där. Man säger också att jag får kontakta resebyrån och att dom får hjälpa mig vidare med att driva detta.
5. Nu har jag gått varvet runt kan man ju säga och jag går nu till resebyrån. Hon som sitter där tycker att det är lite märkligt att inte kortförsäkringen gäller. Hon säger också att hon gärna hjälper mig att kontakta resebolaget som jag åkte med, men jag känner att det är inte värt att fortsätta att driva detta om ersättning mer. Det blir ju liksom för mycket arbete som ger för lite pengar tillbaka.
Sammanfattning
Jag gör några tappra försök, men inte mer. Det är inte värt att göra mer när det inte handlar om mer pengar. Dessutom är ju en resväska så billig att köpa så man kan ju i princip köpa en ny varje gång man reser. Har man råd med resan så har man ju såklart råd med en ny resväska.
Trackback
Hur vet du att det är flygbolagets fel att din väska har gått sönder? Det kanske var ett produktionsfel när väskan tillverkades? Vad har du för bevis?