2023 07 18 - 2023 07 22

Förra veckan var jag ute på ett litet äventyr i framförallt norra delarna av Sverige. Jag ska försöka få med så mycket som möjligt av denna resa ett och samma blogginlägg. Kommer jag på något mer så blir det väl ett och annat blogginlägg till längre fram, men nu ska jag bomba med bilder och annat i detta inlägget.

Syftet med resan var att jag skulle avverka landskap. Målet sen förra året är att jag ska besöka en plats i varje svenskt landskap, på 2 år. Förra året fixade jag allt söder om Dalarna (förutom Gotland). Nu var det dags att sätta resten norr över.

Jag körde bil och jag hade delat upp resan på ett sätt som efteråt kändes bra. Jag ångrar ingenting. Jag åkte från Vänersborg till Sundsvall. Körningen gick bra och jag stannade och tog en paus lite här och där. Ingen stress eller nånting. Bara skön semester liksom.

Jag hade bokat rum på Hotell Knaust som var ett gammalt fint hotell och jag tror att dom är kända för sin mäktiga snygga trappa. När gick i trappan så kändes det nästan som man vistades på ett slott eller liknade. Åker jag till Sundsvall någon mer gång och ska bo på hotell, då bor jag gärna på detta hotellet igen.

Under kvällen i Sundsvall var jag ute lite kollade in stan. Jag besökte lite olika ställen. Man kan väl säga att jag käkade och skämde bort mig innan jag gick tillbaka till "slottet" för att sova.

Efter Sundsvall skulle jag dra vidare till Piteå i Norrbotten och på den resan så avverkade jag ju några landskap till. Planen var ju att jag åker högt upp i landet och sen vilar jag upp mig 2 nätter på något fräscht hotell innan jag drar vidare mer inåt landet.

När man kör till Piteå från Sundsvall så körde jag ju nordost. Sen skulle jag köra mer sydväst, för att då avverka Lappland, Jämtland, Härjedalen och Dalarna. (Jag hoppas att jag tänker rätt nu. Det är så många tankar om denna resan så skriver jag fel nu så hoppas jag att kan förlåta mig för det)

Piteå

Piteå är den plats jag gillade bäst att vara på under denna resan. Väldigt lugn och bra stad och alla människor som jag hade med att göra under min vistelse där var väldigt vänliga och trevliga. Det är också skönt att komma till ställen där ingen vet något om Danne och Dannebloggen. Man slipper liksom höra det tjatet. Är jag hemma i Vänersborg så är det ju nästan något varje dag och det knappt så man kan gå vidare ibland för att vissa vill prata hur mycket som helst.

Jag checkade in på KUST Hotel & Spa. Åker jag tillbaka till Piteå som kommer jag att bo där igen. Allt var bra och jag blev jättenöjd.

Det blev mycket slappa och hänga på hotellet. Jag var inte ute så mycket i Piteå. Jag trivdes bra på KUST Hotell & Spa och badade lite pool, drack bubbel och fick någon typ av massage. Jag skämde bort mig och mådde bra. Jag unnade mig ju också god och dyr mat under mina 2 dagar i Piteå.

Restaurang TAGE som låg högsta våningen på Hotellet var väldigt bra. Snäll och trevlig personal med mycket känsla för service. Bra mat hade dom också.

Riktigt gott bröd och smör!!!

Jag började med en soppa till förrätt. Man kände på smakerna att det var äkta och det var lagat från grunden. Jag ska väl erkänna att detta kanske inte är min "favvosoppa". Jag åt väldigt lite av den och med facit i hand så skulle jag kanske ha valt en annan förrätt. Men helt ok soppa var det i alla fall, fast jag åt väldigt lite av den.

Som huvudrätt fick det bli en pepparstek. Naturligvis var den  bra tillagad och medium som jag ville ha den. Jag åt upp och det var nästan så att jag slickade tallriken samtidigt som jag tittade utsikten från 13:e vånigen.

Som dessert fick det bli choklad. Mörk chokladmousse med hallon- och yoghurtsorbet, mandelcrumble, hasselnötspralin och hallonkräm. Ganska god, godkänd, men inte mer.

Piteå blev den upplevelsen som jag är mest nöjd med på denna resan. Sundsvall var bra också, men Piteå var ett strå vassare för min del.

Efter Piteå var det dags att åka vidare mot Östersund. Tanken med det var ju att jag skulle avverka: Lappland, jämtland och egentligen bara äta och sova över i Östersund. Sen under lördagen (2023 07 22) avverka dom sista landskapen och ta mig hem till Vänersborg igen.

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig och jag fick ta en omväg efter att det tog stopp lite utanför Skellefteå. Först hade jag tänkt att åka genom Lappland och passera städer som Norsjö, Lyckselse osv... Men det funkade inte. Vägen som jag hade tänkt och ta var avspärrad och den bästa lösningen som jag kunde komma på i stunden var att åka tillbaka och köra längre söderut på E4:an och sen svängde jag av vid Umeå istället. Jag ville ju få med mig Lappland på vägen till Östersund.

Så fick det bli och vet inte hur mycket längre tid detta tog, men det är ju så när man kör i Norrland att det är väldigt långa avstånd till de mesta och måste man ta en omväg så handlar det sällan om km. Man får räkna mil och timmarna går. Det kändes så i alla fall och det är nog min övertygelse om att det är så också.
(null)

Jag körde i alla fall mot något som hette Dorotea. Jag tänkte när jag körde på vägen genom Lappland att får man stopp med bilen här då blir det tufft. Inte ett hus eller nånting på mils avstånd och telefonen har nästan ingen mottagning alls. Jag skulle aldrig vilja köra en meter där upp på vintern. Jag tror ni fattar varför?   (null)

När jag kom till Dorotea så tänkte jag bara att jag måste tanka. Jag svängde in på en mack där i det lilla samhället och började tanka. Efter att jag fått i bränsle för 100 spänn så gick strömmen på macken och pumpar allt bara stanna.

Ägaren til macken kom ut och sa att det snart kommer igång igen och det gjorde det ju också och då kunde jag trycka i mer soppa och med ful tank så körde jag vidare mot Östersund och jag körde på utan att stanna för att äta. Dom enda stopp jag gjorde var för att uppdatera sociala medier och ta en bensträckare. På resan mellan Piteå och Östersund så levde jag på vatten och energidryck. Jag kände att jag vill gör något längre stopp när avspärrningen utanför Skellefteå hade gjort så att jag fick köra ett par timmar mer än vad jag först hade räknat med. Det kändes sen bra att komma fram till Östersund och jag är glad att jag fick med mig Lappland på vägen. Det hade inte varit roligt att missa att köra in i Lappland när målet är att avverka landskap. Har jag desutom varit så nära som i Norrbotten så hade jag ju känt mig som ett jävla klantarsle om jag tex hade tagit mig längre söderut på E4:an än vad jag gjorde, och sen tagit mig till Östersund, utanför Lapplands gräns.

Jag var i alla fall framme i Östersund runt klockan 19:00 på kvällen. Äntligen framme tänkte man och nu hade jag bara fokus på incheckning, mat och sova.

I Östersund skulle jag bara sova över en natt och jag gjorde det på Clarion Hotel Grand. Det var inget märkvärdigt med det hotellet. Jag gillade dom i Sundsvall och Piteå bättre, men jag ville ju mest bara stanna i Östersund för att jag inte skulle behöva köra bil i ett dygn in jag kom hem till Vänersborg.

Jag checkade in och slängde upp väskorna på rummet. Sen ut och leta upp något trevligt matställe på en fredagkväll. Jag hittade KLANG MARKET i Östersund. Helt ok ställe . Jag beställde panerad fisk med pommes. Fish and chips helt enkelt. Det var gott och det är ju det som käk ska vara.

Sen gick jag bara tillbaka till hotellet. Det blev ingen utekväll som jag tex unnade mig i Sundsvall. Nu ville jag bara sova för jag visste ju att jag hade en lång dag framför mig av bilkörninng dagen efter (lördag 2023 07 22). Då var det ju hemresa och inget annat som gällde.

Lördag - 2023 07 22

Sov till 07:00.  Frukost klockan 07:30 , packa ihop och checka ut. Jag gjorde detta ca 08:45. Hade Martina jobbat under morgonen så hade jag nog frågat om det var så att hon stötte på mig. Fast jag hade nog inte vågat fråga så.

Sen fick jag vänta till klockan 09:00 på att komma in det parkeringsgarage som jag hade ställt min bil i. Det låg bara några meter ifrån hotellet så det var inte långt att gå. Det kostade typ 100 spänn dygnet att parkera. Men det var stängt mellan klockan 22:00 och 09:00. Att man inte öppna tidigare berodde ju på att det var lördag. Det var ju tur att jag inte hade någon tid att pass och behövde åka tidiagre. Det gick tydligen att få någon att komma och öppna tidigare, men då kostade det 500 kr.

Jag kom i alla fall ut från garaget. Även om det var trångt och jävligt så gick det bra. Jag varken repade eller buckalde min bil, och inte någon annas heller. Men jag hatar att köra in och ut i just parkeringsgarage. Man känner ju alltid att det är den där uppenbara risken att man ska skrapa i eller fastna på något sätt eftersom det ofta är minimalt med plats att köra på åt alla håll.

Kom i alla fall iväg runt 09:30 och Östersund är inget jag kommer att minnas från denna resan. Jag var mest här för att sova. Jag har däremot varit i Östersund en gång förut. Det var en gång på den tiden då jag höll på med pingisen som mest och jag var med och hjälpte till som coach på ett ungdoms-SM.

Resan hem handlade mest om att köra lugnt och fint, rulla på och inte stanna för mycket söla längst vägen. Det blev väl en och anann paus och jag stannade för att äta. Jag rullade avverkade Härjedalen, Dalarna, Värmland innan jag var hemma i Vänsersborg igen.

Syftet med denna resa var ju att avverka allt norr om Värmland. Jag hade ju redan fixat att besöka alla landskap som låg söder om Dalarna. Allt utom Gotland. Det kändes skönt när jag kom in i Dalarna för då visste jag ju att nu har jag nått det som var målet med denna resa.

Däremot har jag inte nått det slutgiltiga målet än. Jag har ju Gotland kvar och det vill jag åka till i år. Sen kan jag säga att jag har varit i hela Sverige.

SEn är det väl så att jag från början hade velat göra mer saker och dessutom uppleva mer än vad jag nu har gjort på dessa resor. Men när målet är att avverka alla landskap, då hinner man liksom inte med och skulle man stanna allt för länge på flera ställen då blir det så orimligt dyrt i slutändan att det inte blir värt att göra det. Dessutom vill jag inte känna den pressen på mig att jag måst egöra si eller så. Jag vill ju resa och koppla av och det har jag också under större delen av denna resa gjort. Det har varit skönt att köra bil och jag har mått bra av att unna mig på hotell, spa och ätit gott har jag ju också gjort. Man hinner inte med och ingen kan heller göra allt, men jag tycker denna resan blev väldigt lyckad i alla fall. I framtiden kan jag tänka mig att i alla fal åka tillbaka till Norrland igen. Jag besöker gärna Piteå en gång till. Jag kan vara nyfiken på Luleå och Pajala också. Kiruna vore spännade också. Nu blev det Piteå som högst och jag har aldrig i hela mitt liv varit högre upp i Sverige än så. Ska man sikta på det högsta så måste jag ju bestiga Kebnekise, men jag är inte den typen av äventyrare så någon sådan typ av resa kommer jag nog aldrig att göra. Fast jag har tänkt på sådana äventyr också, men jag tror att detta som jag gjorde passar mig bättre. Jag är inte sugen på några resor som mer drar åt camping och äventyrshållet.

Jag är väl också glad för att jag inte valde att genomföra dessa resor på något annat sätt är hur ajg faktiskt gjorde. Jag har tänkt på andra typer av resor än att just köra bil. Men jag är som sagt ingen äventyrare och så jag ska inte tänka på typ camingresor eller tågluffande och likande. Detta passar mig bra, även om det kostar en hel del cash. Men jag är ju bra på att få loss pengar till saker jag verkligen vill göra. Det bara att köra... och det ska jag göra med andra grejer i framtiden också.