Mycket att göra och mer lär det bli.

 
Jag har haft en lång arbetsdag och jag vet utan att jag kollar mitt schema att jag har flera långa dagar denna veckan. Vissa delar av mitt schema kan jag utantill. Denna vecka blir ganska tuff. Jag har några dagar nu där jag mest äter. jobbar och sover. Men jag ska nog hinna med lite träning också.
 
Jag har ju mina målsättningar med träningen och jag tänker inte ge mig. Om några dagar blir det mindre arbete och då kan jag fokusera mer på träningen igen. Min plan är att jag i denna veckan ska trappa upp en hel del och komma till den punkten där jag egentligen inte kan träna så mycket mer i tid, dagar och mängd. Jag kommer naturligtvis att kunna utveckla mig hela tiden och jag ska ju såklart bara köra på så att jag når mina nuvarnade målsättningar som jag har och sen hittar jag nya mål att kämpa mot. Kosten lägger jag ju om just nu på lite mer allvar än tidigare. Med bra träning och förrbättrade matvanor så tror jag detta kommer att bli riktigt bra, och  framförallt väldigt roligt.
 
Det är mycket att göra och tänka på när det gäller jobb, träning och kosten. Mer att göra lär det bli. Jag har ju en grym investering på gång. Kör jag den hela vägen så kommer jag att tjäna ganska mycket pengar på kort tid. Med dessa pengar är tanken att jag ska börja renovera min lägenhet. Jag vill verkligen börja med detta nu. Det är min dröm om att få ett hem som jag verkligen vill ha det. Jag vet inte om jag kommer att lyckas denna gången för det är väldigt många saker som måste falla på plats först, men nu gör jag något konkret istället för att bara grubbla och tänka på just denna grej med renoveringen, och det är skitbra. Även om jag inte vill ha så mycket mer att göra nu så lär det bli mer att göra för mig ändå. Mycket jobb, mer träning, förändra matvanor och jobba med att få loss ännu mer pengar. 
 
Jag har ju min privatekonomiska dröm också, men den är ju i alla fall så gott som klar nu. Där går jag mest väntans tider. Jag väntar på rätt läge att liksom lägga in "stöten".  Sen är jag säker på att jag blir helt nöjd med min privatekonomiska situtaion. Det känns riktigt häftigt när jag tänker på vilket resultat jag kommer att uppnå med detta! Men jag är inte där än och då har man kvar att göra, där också. ÖHHH....
 
Nu ska jag sova och i morgon ska jag jobba en lång dag igen. Jag kommer ha mycket att göra och jag lär inte hinna att stanna och lukta på blommor. 
 
 
 


Tankar kring livsfaktorerna.

Jag har den senaste tiden har gjort många förändringar i mitt sätt att leva mitt liv. Jag har lagt mycket tid och pengar på att försöka optimera min hälsa. Jag har lyssnat mycket på personer som jag litar på när de gäller sånt som har med hälsan att göra. Jag får mycket tips och hjälp av alla möjliga personer inom alla möjliga områden, och allt är för att jag ska må så bra som möjligt och hålla mig frisk. Jag har försökt att ta ett helhetsgrepp om min hälsa och jag har lyckats förändra en hel del under lite mer än 1 års tid. Jag försöker hela tiden att göra förändringar som får mig att må bättre. Det är ingen slump om man mår bra eller dåligt. De fins många förklaringar till varför man mår bra eller dåligt. Hur man mår beror såklart på hur man lever sitt liv och hantera alla möjliga händelser som man är med om. 
 
För ett tag sedan bestämde jag mig för att mer än någonsin ta en dag i taget. Tidigare satt och funderade på vad jag hade framför mig. Om några dagar,  en vecka om någon månad osv.. Det enda jag egentligen kom fram till  var att jag hade väldigt mycket att göra under väldigt lång tid. Det var inget som jag mådde speciellt bra av att få bekräftat. Nu när jag mer tar en dag i taget och inte funderar så mycket på vad jag har att göra om två dagar, en vecka eller ännu längre fram så tänker man inte heller på att man har så mycket att göra. Jag vet ju att jag har har mycket att göra och det kan väl på ett sätt vara tufft att hantera, men jag behöver ju inte få det bekräftat en gång till genom att sitta och kolla hur mycket jag har att göra tex två veckor eller en månad framåt i tiden. Det räcker med att ta tag i grejerna när det är dags. Detta "tänk" med en dag i taget och mer leva i nuet har gjort att jag automatiskt har blivit mer lugn och mindre stressad.
 
 
 
De jag har lärt mig om stress den senaste tiden har defentivt fått mig att verkligen tänka ännu mer på att bara försöka ta det lugnt och ta en sak i taget. Det finns massor av sjukdomar som uppkommer bara pga stress. Dom kommer med tiden om man stressar för mycket, det säger nästan alla av de personer som jag litar på och vet mycket om hälsa och välmående och allt kring de. Den stress som tydligen kan vara riktigt farlig  är den stress som kan uppkomma av att man tex är arbetslös, har ekonomiska bekymmer, drabbas av tragiska händelser som tex dödsfall av nära anhörig osv..  Man kan inte alltid hjälpa att man drabbas av olika händelser. Det man har drabbats av och den situtation man då befinner sig i är kanske inte alltid lätt att ta sig ur och få till det bättre, men man kan alltid välja hur man vill hantera allt som man är med om i livet.  Man tjänar på att värdera lugnet och inte stressa. Det är kanske lättare sagt än gjort, men om man som jag får reda på och börjar fatta hur farligt stress kan vara då tycker i alla fall jag att det är lätt att lyckas med att prioritera mindre stress och mer av lugn och avslappning. Det finns så mycket som kan göra så att vi bli stressade. Jag nämnde några tråkiga saker som arbetslöshet och dålig ekonomi, men även för lite sömn kan göra att man känner sig mer stressad. Om man sover för dåligt under lång tid så  kan det tydligen sätta fart på stresshormonet i kroppen.   När jag nu vet vad jag vet om hälsa och välmående också så känns det ju extra skönt att jag sover gott om natten. En viss mått av stress behöver inte vara farlig. Om man har mycket att göra och tycker att det är roligt, då är inte den typen av stress inte lika farlig som när vi blir stressad av dom tråkiga problem och bekymmer som vi har och råkar ut för. 
 
 
 
Träningen är ju en annan grej där jag har gjort en hel del förändringar som jag hoppas på sikt ska vara till det bättre. Jag trappar upp träningen hela tiden. Jag försöker inte träna som den mest vältränade idag gör. Jag kan ju inte börja med hur de som dom kör utan jag måste börja från början. Jag kör på och utgår från mig själv och ingen annan. Det känns mest rätt tatt tävla mot sig själv.   Jag har målsättningar nu med träningen. Förut körde jag bara för jag trodde att kör jag bara på utan att ha några direkta mål så är det i längden bättre för då sätter jag ingen onödig press på mig själv. Fast jag har ändrat mig där. Jag tycker idag att man ska sätta upp mål med träning. Det motiverar mer när man känner att man är påväg att nå sina mål. Dessutom har man något att kämpa mot vilket säkert gör att man tränar bättre. Dessutom är det svårare att hitta alla möjliga bortförklaringar till varför man inte ska träna. Har man målsättningar med träningen som man vill uppnå då kan man ju aldrig  nå dom om man inte tränar. Varje gång man funderar och är tveksam över om man ska ta sig bort till gymmet och träna så kan man ju om man inte har nått sina målsättningar ställa sig just den frågan: HAR JAG NÅTT MITT MÅL? SVARET BLIR JU NEJ. För mig är det ju så att jag vill verkligen nå mina mål och jag känner att det motiverar mig när jag har målsättningar med träningen. Med det tankesätt så blir de att man lättare klarar att  hålla igång träningen regelbundet och jag känner också att jag kör betydligt bättre när jag har mål och samtidigt är motiverad. Sen har vi ju detta med maten också. Där har jag också gjort några förändringar och jag har framförallt ett helt annat tänk kring maten jag äter idag än vad jag hade för lite drygt ett år sedan.
 
 
 
Jag tänker  verkligen mer än tidigare på att vad jag har på tallriken. De förändringar som jag har gjort när det gäller maten är framförallt 2 saker:
 
1. Jag äter mindre portioner nu.
2. Jag äter mycket mer fisk än kött om man tänker på vad jag stoppar i mig under en hel vecka. 
 
 
 
Tidigare var jag av åsikten att man nästan kunde äta vad som helst bara man tränade och rörde på sig. Jag tänkte nog mycket så av bekvämlighetsskäl. Det är ju lättare om man inte ska behöva begränsa sig när det gäller vad man stoppar i sig för mat. Idag tänker jag faktiskt annorlunda. Jag har lyssnat så mycket på folk jag litar på och som kan väldigt mycket om hälsa. Jag har fått många sk skrämselskott. Det finns en hel del mat  som kan göra att man på sikt får vissa sjukdomar. Jag kan inte på rak arm säga vilken mat och vilka sjukdomar för då är nog risken stor att jag påstår saker som är väldigt fel. Men det jag nu är säker på är att om man äter mycket av sk skitmat som vi generellt sett vet är dålig så går inte allt att bara träna bort. Man måste tänka på vad man äter för att minska riskerna och så har jag inte riktigt tänkt tidigare, men idag är jag så säker på detta och då är det juinte svårt att ändra uppfattning.
 
Jag får många tips om vad jag vad jag ska äta, när och hur. Jag lyssnar på personer jag litar på samtidigt som jag funderar mycket själv kring vad jag vill göra och förändra. De som funkar är mindre portioner med mat och mer fisk än kött. Den biten tror jag mycket på och de klarar jag av bra tycker jag. Jag har fått tex tipset att jag ska tugga maten länge innan jag sväljer. Det är bättre för matsmältningen. Sväljer man för snabbt så tar inte kroppen upp det på bästa sätt. Så har jag fattat det i alla fall. Det som många också säger är att man inte ska dricka för mycket när man äter. Dricker man för mycket så kan det gör att man sväljer maten innan man liskom har tuggat färdigt. Snabbmaten ska man ju undvika för den är ju hårt behandlad och ger för lite tuggmotstånd. 
Jag strävar också efter att unvika socker. Problemet är att väldigt mycket mat innehåller socker, men jag försöker i alla fall att byta ut sånt som innehåller socker mot något annat. Jag har inte gjort det med allt jag äter med lite då och då gör jag det. Man får ta det steg för steg även när man ändrar sina matvanor. Snabba kolhydrater försöker jag också äta mindre av. Det jaghar fått reda på är att snabba kolhydrater utsöndrar väldigt mycket socker i blodet precis som vanligt vitt socker gör, gram för gram. Socker är alltså riktuigt dåligt och jag försöker verkligen dra ner på just socker, men det är svårt för det finns ju så mycket av socker i all möjlig mat som man inte alltid tänker på. 
 
När det gäller mer nyttig mat så försöker jag lära mig att äta mer lax, keso och avokado. Det är sånt som jag verkligen inte gillar, men jag vill verkligen lära mig äta mer av detta. Lax tex inhåller ju väldigt många bra fetter så det känns inte bra att jag inte vill äta det alls. Jag har ökat intaget av frukt och grönt, men jag måste äta mer av detta.
 
 
 
 
 
Jag försöker också hitta lite tillskott av sånt som finns i pulver eller tabletter som fakiskt innehåller mycket av den näring som kroppen behöver. 
 
Det finns lite och jobba på och det ska jag fortsätta att  göra. Jag säger inte att alla mina tankar och funderingar kring detta med livsfaktorer är rätt. Men jag grundar mycket av detta  på vad jag har lärt mig av människor som jag litar på och som har till uppgift att på bästa sätt optimera andra människors hälsa. Dettta blir riktigt coolt när jag tänker på hur många förändringar jag har gjort under lite mer än ett år. Och det ska bli otroligt kul att fortsätta med att jobba på med att få den optimala hälsan soom är optimal för mig.
.
 
 
 


Selfies!

 
 
 
 
 
 
 
 


Jag har inte bestämt mig.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska rösta på den 14 september. Jag kan i alla fall inte säga säkert. Den senste tiden har man hör massor av politiker säga vad dom vill förändra och förbättra om dom och deras parti får mer att säga till om. Själv känner jag att ju mer vissa pratar desto mindre chans är det att dom får min röst. Jag vet varför jag känner så, men det har väl något med ordspråket: "MYCKET SNACK OCH LITE VERKSTAD" att göra.
 
De utfrågningar som nu SVT kör några dagar i veckan där Anna Hedenmo och Mats Knutson sätter press på varje partiledare tror jag påverkar mig ganska mycket. Känner jag mig själv rätt så är det nog så att min röst står och faller lite med dessa utfrågningar.  Jag sitter ju fokuserat i en timme och samlar massor av intryck. Jag hör vad varje parti tycker i olika frågor och jag sitter själv och tänker om jag är för eller emot.
 
Ett parti som jag just nu känner mer för än något annat är Centerpartiet. När jag nu försöker bilda mig en uppfattning i vad de olika partierna tycker så känner jag spontant att Centerpartiet i många frågor tycker precis som jag.
 
 
Jag är inte säker på att jag kommer att rösta på Centerpartiet den 14 september. Men jag ska verkligen lyssna noga på vad Annie Lööf säger 4 september  när hon grillas av Anna Hedenmo och Mats Knutson. Det känns ju som att jag kommer att  bestämma mig sen, fast helt säker är jag nog inte förrän på valdagen den 14 september. Jag hinner tänka så många tankar innan valdagen så det är helt sjukt att det ens är möjligt att grubbla så mycket 
 
 


Läser Magdalena Graafs blogg :(

Jag sitter och läser Magdalena Graafs blogg. Styrkekramar till henne nu.
 
 


Vladimir Samsonov Vs Kristian Karlsson.



Lite tankar denna fredag.

Hej!
 
Hoppas allt är bra med er. Jag mår ganska bra för det finns mycket som jag känner mig nöjd med just nu. 
Jag har varit och tränat nu på morgonen. Det är roligt att köra på gymmet och jag känner att träningen går bättre för varje vecka som går. Jag fortsätter att trappa upp träning. Jag är noga med att ta detta steg för steg och jag håller mig till min plan som jag har med träning. Jag räknar med att jag om ca en månad kör så bra som jag känner är möjligt för mig att göra.  Jag tror också att jag om en månad kan börja räkna ner till den dagen då jag nått alla målsättningarna som jag har med träningen. Både nu och sen är det ju viktigt att jag tränar på ett sätt som håller över lång tid. Det tråkiga just nu med träningen det är att jag inte tycker att det är så roligt att köra powerwalk. Det är lite synd för fortfarande är det ju ganska fint väder och solen kommer kanske att skina mycket i september också. Jag vet inte hur jag ska göra med powerwalken? Ska man bara gå ut och köra och inte fundera så mycket på om det är tråkigt eller roligt? Kör jag på så kanske det känns roligare om ett tag. Jag vet inte och för att jag ska nå mina målsättningar med träningen spelar det nog ingen större roll om jag kör pw eller inte. 
 
När det gäller mitt kämpade med att få den privatekonomi som jag länge har drömt om så fortätter jag precis som förut. Skillnaden är bara nu att jag kanske har en såpass stor investering på gång som skulle kunna göra att jag blir färdig med detta redan i september. Fast oavsett om jag lyckas med min stora investering eller inte så kommer jag ändå inte den låta påverka min privatekonomiska dröm. Jag tänker hålla mig till den ursprungliga planen som jag har där och jag får inte koppla bort  och tro att detta är klart nu. Det är är klart i december om jag gör vad jag ska göra och tar det i rätt ordning.  Jag ska göra vad som krävs och jag ska inte försöka skynda på detta för det kan lätt sabba allt och då blir de jag har gjort under snart 8 månader helt meningslöst. När det gäller min eventuella stora investering som jag nu har satt andra folk att titta närmare på så har den ingenting med min privatekonomiska dröm att göra. Det är en helt annan grej liksom. Jag vet inte heller om det blir något ju. Jag kommer att få ett telefonsamtal idag eller någon dag nästa vecka. Då får jag reda om fler än jag tror på min idê. Om ingen tror på mitt förslag då kommer det heller inte att bli något och därför är det så viktigt att jag inte kopplar bort något och tror att allt är klart. Jag måste köra på hela tiden liksom.
 
Ha en trevlig dag1
 
 


Klart med Stockholm.

Nu ar jag köpt en tågbiljett till Stockholm. Jag ska ju dit upp i mitten på september och genomgå en mindre hälsoundersökning. Nu är resan fixad. Det får bli tåget och jag åker dagen före undersökningen. 
 
 
Jag tänkte ju först åka upp samma dag och sen bara åka hem igen. Åka upp göra det jag har att göra och sen åka hem. Men det blir lätt väldigt stressigt och dagen blir då väldigt lång om jag väljer att resa samma dag som undersökningen är. Dessutom vet man aldrig med tåget om det kommer att bli försningar. Det känns säkare och lugnast att åka upp dagen före och sova en natt på hotell innan undersökningen. 
 
Jag har även bokat hotellet. Det blir en natt och jag åker hem direkt efter att undersökningsdagen är klar. Detta är i första hand ingen nöjesresa.  Om det skulle vara så att jag ångrar mig och kommer på i efterhand att jag hade velat stanna iStockholm lite längre så kan jag ju alltid åka upp igen. Det är ju inte svårt att fixa det liksom.
 
Allt blev mycket billigare än vad jag hade räknat med. Jag hade räknat med att tågbiljetten skulle vara dyrare, men den var förhållandevis ganska billig. Dessutom brukar jag inte snåla med boende när jag är ute och åker. Jag vill bo bra och då betalar jag gärna lite mer för det. Jag bokade ett dubbelrum för eget bruk. Det brukar kosta lite mer ju , men jag fick även  detta ganska billigt med tanke på storleken på rummet. Det känns som jag i år har lite flyt när det gäller att få ner priser på allt möjligt. Eller så är det så att jag ofta innan räknar med att allt är så mycket dyrare än vad de egentligen är. Jag har liksom ingen koll, fast det gör ju absolut ingenting. Upp till Stockholm kommer jag i alla fall.
 
 
 


Det är roligare med gymmet nu.

Jag har varit ute på en powerwalk nu under förmiddagen. Jag tänkte att motivationen kanske kommer tillbaka om jag bara går ut och kör, men jag känner inte att detta är roligt längre. Jag tar mig runt på en ganska bra tid, men det är roligare att hänga på gymmet. Det dröjer nog till nästa sommar innan detta med pw är roligt igen.
 
 
 
 


Fortsätter med upptrappningen.

Har varit och kört ett pass på gymmet. Jag fortsätter att trappa upp träningen. Motivationen får jag av att tänka att om några veckor klarar jag ännu mer och kör ännu bättre och om några veckor igen fixar jag några fler nya övningar osv... 
 
 
Det är nog långt kvar innan träningen går precis så bra som jag verkligen vill att den ska göra. Det är ju säkert också långt kvar innan jag ser och känner de resultat som jag vill uppnå.  Men återigen så  hittar jag  i alla fall massor av bra tankesätt som motiverar mig till att bara köra, många gånger i veckan. Har en rätt bra känsla när det gäller detta, och det har jag haft länge nu. Mycket är bra och mycket komer att bli bättre.
 


Design by Amandah Thunberg

EXEGGUTOR.SE