En helg i Amsterdam đŸ‡±đŸ‡ș

Jag kom hem igĂ„r efter att ha varit tre dagar i Amsterdam. Det var tredje gĂ„ngen för min del som jag besökte Amsterdam. Jag gillar Amsterdam pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. Det Ă€r inte en sĂ„ sjukt stor stad. MĂ„nga mĂ€nniskor rör sig Ă€ndĂ„ ute pĂ„ gatorna runt om i Amsterdam. Jag fattar inte att det hĂ€nder fler olyckor med tanke pĂ„ hur mycket folk som bara gĂ„r kors och tvĂ€rs, samtidigt som bilar, cyklar, spĂ„rvagnar och mopeder ocksĂ„ bara kör kors och tvĂ€rs pĂ„ gatorna dĂ€r. Sen att mĂ€nnsikor rör sig pĂ„ alla dessa smĂ„ gator eller hĂ€nger pĂ„ alla dessa smĂ„ restauranger, pubar eller pĂ„ nĂ„got cafĂȘ det gör att det för mig kĂ€nns som jag Ă€r pĂ„ nĂ„gon festival eller liknade.

Jag gick upp ganska tidigt i fredags för att jag helt enkelt inte skulle riskera att komma för sent till flyget pÄ Landvetter "Airport". Jag Äkte med tÄget som avgick till Göteborg kl 07:09 och anlÀnde sen till Göteborg kl 08:00. Sen tog jag en Taxi ut till Landvetter flygplats. Taxin hade ett fast pris pÄ den köringen. Jag tror det kostade 445 kr,  men sen kom det till en avgift pÄ 26 kronor ocksÄ bara för att jag tog en taxi frÄn tÄgstationen och bilen stod innaför nÄgon bomm som man dÄ som kund skulle fÄ betala extra för. DÀremot nÀr jag igÄr pÄkte frÄn landvetter sÄ slappa jag avgiften pÄ 26 kr extra eftersom bilen inte behövde köra innanför nÄgon viss bom. Det var sÄ jag fattade det i alla fall.

NÀr jag sen kom det Lanvetter flygplats sÄ hade jag ganska gott om tid pÄ mig. Jag började med att köpa lite euro och sen checkade jag in. Tog mig igenom alla sÀkerhteskontroller utan nÄgra problem (jag har ju varit med förr) Sen gick jag direkt till den Gate dÀr jag skulle vara. DÀr satt jag sen i över en timme innan det var dags att kliva ombord.

VÀl framme i Amsterdam sÄ hade jag i princip bara fokus pÄ att sÄ snabbt som möjligt komma ut frÄn flyplatsen och ta en taxi till hotellet. Jag visste att det skulle kosta mig dom dÀr 500 kronorna igen. NÀr jag kom ut och var pÄ vÀg mot en av alla dessa bilar med taxiskyltar som stod dÀr i den sk zonen för taxi sÄ stoppade en man mig och sa : Vart vill dÄ Äka? Jag ska Äka till mitt hotell, jag bara. Direkt sa dÄ mannen som hade stoppade mig att han kunde köra mig och att det skulle bli mycket billigare Àn att ta en taxi frÄn den dÀr zonen dÀr alla taxibilar stod. Jag sa bara nej tack och tog en taxi som stod dÀr i zonen. Den dÀr mannen som sa att han kunde köra mig vet ju jag ingenting om. Han hade ju unnat köra mig vart som helst och sen rÄnat mig pÄ allt mitt bagage och mina pengar. Han fattade ju att jag var en turist som precis hade anlÀnt till Amsterdam. Det Àr ju inte vÀrt att riskera nÄgot bara för att man kanske hade fÄtt betala nÄgra hundralappar mindre för att han hade kört mig istÀllet för nÄgon ritigt taxibil.

Jag tÀnkte sen att et Àr tur att jag har skallen med mig och inte gÄr med pÄ vad som helst nÀr jag blir erbjuden nÄgot bara sÄ dÀr liksom, fast sen nÀr jag kom till hotellet sÄ fick jag ett problem dÀr jag fick kÀnna lite panik för att jag inte riktigt ÀndÄ hade haft skallen med mig.

Jag skulle bo pÄ Hotell Ibis som lÄg precis brevid Centralstationen i Amsterdam. Det Àr ett bra Hotell och jag har alltid bott dÀr vid de tidigare 2 tillfÀllen dÄ jag har varit i Amsterdam.

NÀr jag kom till Hotellet och skulle checka in sÄ satt det en mycket artig, men bestÀmd man i receptionen. Jag berÀttade vad jag hette och sa tat jag skulle checka in. Han fick se mitt pass och sen ville han se nÄgon slags bekrÀftelse pÄ att jag hade betalat för rummet nÀr jag bestÀllde resan. Jag visste ju att jag hade gjort det, men dom receptionen kan tydligen inte se det av nÄgon anledning. Dom ser att jag har bokat, men inte det utan jag mÄste visa dom en kvitto typ som bevisar det. HÀr fick jag ett kort stund ett litet problem som fick mig att kÀnna den vÀlbekanta paniken.

NĂ€r mannen i receptionen bad mig att fĂ„ se det sk kvittot sĂ„ kunde jag inte hittade det. Jag letade och letade, men jag hittade det inte. Jag tĂ€nkte för en stund att jag kanske hade rĂ„kat ge lappen med till taxiföraren som körde mg till hotellet frĂ„n flygplatsen. Jag hade ju viftat lite med den lappen nĂ€r jag visade taxiföraren adressen. Mannen i receptionen pĂ„ hotellet sa bara till mkg att jag mĂ„ste ha lappen med bekrĂ€ftelsen, annars mĂ„ste jag ringa till resebyrĂ„n i Sverige och be dom maila bekrĂ€ftelsen. Jag visste nu att hittar jag inte kvittot dĂ„ fĂ„r jag inte checka in, alternitvet blir dĂ„ att jag fĂ„r betala igen. JAG MÅSTE HITTA KVITTOT!! Mannen i receptionen pĂ„ hotellet var ju stenhĂ„rd. Jag fĂ„r inte checka in om jag ite kan bevisa att jag har betalat. Jag letade lite till. Jag rotade igenom varenda fick jag hade och dĂ„ hittade jag kvittot. Jag bad sen om ursĂ€kt för att jag hade slarvat sĂ„. Sen var jag bara lĂ€ttade över att jag hittade den dĂ€r jĂ€vla lappen. Vad skulle jag ha gjort annars?? Jag fick ocksĂ„ vid incheckningen betala nĂ„gon slags lokal skatt som det fanns nĂ„gon lag pĂ„ i Holland. Be mig inte försklara det dĂ€r vidare. För mig vad det bara obegripligt, men om jag minns rĂ€tt sĂ„ tror jag att jag betalde 16 euro som man allstĂ„ kallade för skatt.

VÀl incheckad sÄ började jag packa upp mina saker. Jag hade ganska fin utsikt. BÄde nÀr det var ljust...

...och mörkt.

Frukosten pÄ Hotell Ibis var helt ok. Det liksom inget "wow" över frukostbuffen, men helt ok. Osten var jÀttegod och allt annat smakade vÀl annars ungefÀr likadant som i Sverige.

För övrigt sÄ kan jag bara sÀga att jag gillar maten i Amsterdam. Det finns mÄnga smÄ myisga resturanger över hela stan. Bra mat till schyssta priser och mycket smakar betydligt godare Àn om man Àter pÄ nÄgot liknade stÀlle i Sverige. Jag vet tex nÀr jag bara köpte nÄgot sÄ enkelt som en korv med bröd. Detta var typ som att köpa en bÀttre lunch hÀr i Sverige. JÀttgod korv med fÀrskt bröd. Jag kunde bli mÀtt pÄ detta. Helt sjuk matupplevelse för min del.

Det finns som sagt ocksÄ mÄnga mysiga matstÀllen att besöka. Det Àr bara att vÀlja och vraka bland sÄnt man tycker om. Jag upplever att de flesta stÀllen Àr bra, men jag har naturligtvis inte provat hur mÄnga som helst heller.

PÄ Hotell Ibis hade dom en bra grej som jag gillade jÀttemycket. Man kunde dygnet runt köpa lite smÄgott och ta med sig upp pÄ rummet. Det fanns allt möjligt och det var sÄ gott efter tex den dÀr partynatten i Amsterdam som jag hade natten mellan fredag och lördag.

En grej som inte gĂ„r att ungĂ„ att se Ă€r alla dessa cyklar som typ finns överallt i Amsterdam. Jag har aldrig sett sĂ„ mycket cyklar nĂ„gonstans. Massor med cyklar stĂ„r fastlĂ„sta lite överallt och vart man Ă€n gĂ„r sĂ„ ser man cyklister komma cyklade. Man hör ocksĂ„ mĂ€ngder av plingade nĂ€r man Ă€r ute och gĂ„r. Utanför mitt hotell fanns det typ hur mycket cyklar som helst och vad jag inte fattar Ă€r hur man ska kunna hitta just sin egna cykel bland alla dessa cyklar. Typ, "i skogen ser man inget för alla trĂ€d". I Amsterdam sĂ€ger dom vĂ€l: "I AMSTERDAM SER MAN INGET FÖR ALLA CYKLAR".

Det blev mycket promenerade och "powerwalkande" för min del i Amsterdam. Inte fan vÄgar jag cykla dÀr! Det kÀnns i benen nu under fredagen sÄ traskade jag (enligt min stegrÀknare pÄ telefonen) 23,2 km och under lördagen 20,3 km. Det Àr vÀl typ som att genoföra Göteborgsvarvet 2 dagar pÄ raken. Eller varför inte sÀga att man gÄr ett marathon som man delar upp pÄ 2 dagar. Jag ordentligt med trÀningsvÀrk nu. Jag har Àven lite ont i ryggen, men samtidigt kÀnns det ÀndÄ bra. Man kan ju ÀndÄ sÀga att jag har trÀnat bra i tvÄ dagar under min vistelse i Amsterdam. Sen hann man ju se en hel del ocksÄ nÀr man promenerade runt, gata upp och gata ner.

Sammanfattning.

Jag kan vÀl avslutningsvis sÀga att min tredje Amsterdamresa var bra, men i framtiden vill jag nog uppleva nÄgot annat om jag vÀljer att  resa utomlands igen. Jag kÀnde att mitt tredje besök i Amsterdam inte blev riktigt lika roligt som mina andra besök har varit. Jag trivs i stan sÄ, men jag gjorde allt jag vill göra redan under fredagen sÄ under lördagen och söndagen lÀngtade jag mest hem igen.

Men jag Àr nöjd över att jag rörde mig sÄ mycket som jag gjorde. Det kÀnns nu som jag har trÀnat som fan helgen!  Sen var det ju bara skönt att komma bort frÄn VÀnersborg ett tag. FÄ se nÄt annat och slippa bry sig om den ibland sÄ trista grÄ vardagen.